zaterdag 15 maart 2008

In het kader van Animal Farm: Anarchisme, communisme en kapitalisme

Zo stelde George Orwell het met zijn bekende boek 'Animal Farm.' "Alle dieren zijn gelijk, maar sommige dieren zijn gelijker als anderen." Net zoals bij de mensen, zij leven nu grotendeels in liberalisme, niet zoals de dieren in Animal Farm in communisme. Ik stel het zo: "Alle mensen zijn vrij, maar sommige mensen zijn menselijker dan anderen."

Het is altijd al oorlog geweest tussen die twee, vrijheid en gelijkheid. 'Sy conden bijeen niet comen.' En overal gaat het gewoonweg drastisch verkeerd. Wat er bedoelt is, gebeurt nooit in de werkelijheid, niet in het kapitalisme, niet in het communisme.

Wat er verkeerd ging in het communisme dat weten we allemaal, het was vredelievend bedoelt maar het draaide uit op puur geweld, autoriteit, doofpotstekerij en onderdrukking. Vreemd. Noemt men dat gelijkheid?? Juist ja, gelijkheid wanneer het alleen staat. Het mist iets. OVERAL waar ze het probeerde draaide het verkeerd uit. Ik weet waarom denk ik, maar dat zeg ik jullie straks.

Bij het kapitalisme kennen we het verhaaltje ook, allez niet allemaal, maar sommigen kennen het. Want diegenen die het niet kennen horen in het ene ruziënde kamp van de twee. Kapitalisme, iedereen is vrij. Wauw! Geweldig! Neen hoor, dat is niet zo geweldig, want zoals ik al zij: "Alle mensen zijn vrij maar sommige zijn menselijker dan anderen." Waar slaat dat nu weer op? Alleen rijke mensen zijn vrij, want arme mensen zijn theoretisch gezien wel vrij, maar omdat ze zo arm zijn, worden ze onderworpen aan hun bazen omdat ze het geld broodnodig hebben, met de nadruk op brood. Er worden wetten opgelegd die het laatste vet uit hun lichaam zuigen... Die mensen zijn namelijk helemaal niet vrij in wat ze eten of hoeveel ze eten. Je voelt me al komen, het mist iets. Vrijheid kan niet alleen bestaan, want dan is het helemaal niets meer!

Gelijkheid kan niet alleen bestaan, vrijheid kan niet alleen bestaan. Het is eigenlijk net zo als een slechte vader-zoon-relatie. Vaak hebben vader en zoon zo'n grote ruzie met elkaar, namelijk omdat ze zo véél op elkaar lijken. Nu, ik vind dat vrijheid en gelijkheid óók heel veel op elkaar lijken. In het kapitalisme zogezegd geen beperkingen, maar wel onderdrukkingen. Eigenlijk is vrijheid en gelijkheid gewoon hetzelfde. Wanneer iemand een wet wordt opgelegd, betekent dat dat er iemand is die het recht heeft dat te doen en de anderen hebben dat recht niet, wat dus zowel geen vrijheid als geen gelijkheid is. Wanneer er niemand wordt onderdrukt, ook geen dier, heb je zowel vrijheid als gelijkheid! Mano Negra is de hand die hen doet samensmelten.

"Waah, klinkt goed, klinkt goed! In zo een maatschappij wil ik wel leven hoor! Is er een naam voor?" Natuurlijk is er een naam voor, men noemt het: 'anarchisme'. "Zeg nee hoor als je dat bedoelt moet ik het niet hebben!" Je hebt waarschijnlijk veel te veel naar de tv gekeken, de krant gelezen en naar de radio geluisterd. Ook politici zeveren dat ze onder het speeksel zitten.

Als iedereen gelooft wat hier staat, dan kan het werkelijkheid worden, maar helaas zijn er zeer velen die het niet geloven, namelijk de mensen die ruzie maken vanuit een van die kampen, die met hun vorm ontberen waar ze eigenlijk voor staan!!!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Of ook: leer Nederlands.

Nick zei

Ik heb enkele bedenkingen.
Stel dat men van een anarchistisch systeem uitgaat.
Hoe heeft men dan de garantie dat men bijvoorbeeld met geweld zijn wil niet kan opleggen aan iemand: bijvoorbeeld ik ben vrij en werk veel: ik heb veel geld ik zorg voor een legertje dat een naburige groep mensen onderdrukt, gelijkheid weg, hoe kan men dit voorkomen zonder wetten?

Anoniem zei

Hello. This post is likeable, and your blog is very interesting, congratulations :-). I will add in my blogroll =). If possible gives a last there on my blog, it is about the Celular, I hope you enjoy. The address is http://telefone-celular-brasil.blogspot.com. A hug.

guerin zei

Niemand zal de behoefte hebben om zich te laten domineren of exploiteren.